onsdag 23 mars 2016

Minecraft och skolan


I sonens klass har de använt sig av spelet minecraft i undervisningen nu i några veckor, och oh my vad ungarna har haft kul! De har byggt, räknat och skrivit (både för hand och på datorn), och hela klassen har verkligen jobbat och varit delaktiga. Projektet avslutades igår i form av en utställning, där barnen bjöd in föräldrar och de andra eleverna på skolan. Och vilka mästerverk dem knåpat ihop. Jag blev så imponerad! 

Rasmus berättar hur han har gjort


Då de just nu pratar om geometri i skolan så är de här kubformade figurerna perfekta att använda. Och ja, barnen lär sig så snabbt. Speciellt när de får bygga formerna själva. Och jag veeeet, ordet KUL får man ju knappt använda i skolsammanhang då det har blivit förknippat med "slöhet" "anarkism" och att barnen "beter sig"...and so on and on. Skitsnack om du frågar mig. Det säger sig själv att barnen lär sig snabbare och lättare om de också har kul på vägen så att säga. Och att stoppa in saker i undervisningen som barnen kan relatera till är ett genidrag anser jag. 

Men, mina tankar om skolsystemet kommer i ett annat inlägg...

Det här sättet att bedriva undervisning på uppmuntrar också till diskussioner och att tillsammans komma på lösningar osv. Att de också fått skriva om det är pricken över i:et. Allt snyggt hopbuntat  . Heja fröken! 

Här kan ni läsa om minecraft och undervisning. Även skolan tvingas anpassa sig efter tiden vi befinner oss i, höhö!

Stolt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar