tisdag 5 april 2016

Hur jag jobbar


Jag får ofta frågan Men vad är det du gör? Egeeentligen? Och jag fattar. Det är inte så lätt att lista ut. Vi jobbar med appar, och film. Martin, den andra halvan av företaget (och min man) säger bara "jag är utvecklare/programmerare och filmljudläggare", och de flesta förstår på ett ungefär. Även om man inte förstår så har man en liten aning i a f. Men många har svårt att greppa vad jag gör. 

Jag har hand om designbiten i företaget. Jag tänker i bild, färg och känsla. Jag har oftast en annan bild av teknik än den bild som brukar ploppa upp i huvudet på folk när de hör ordet. När vi får uppdrag så får jag genast bilder i mitt huvud, och jag måste hem och sätta ihop en moodboard, mycket för att det handlar om känsla och om känslan försvinner så är det svårare för bilderna att komma fram. 

Okey, blev det ännu mer rörigt nu? Jag förstår. Men så här då.

Om någon ser den här bilden:


Så ser jag de här bilderna:




Eller om någon ser den här bilden:


Så ser jag den här:


Ibland bygger jag moodboardsen enbart för min egen del, ibland för kunden så att vi har ett underlag att diskutera kring. Det beror helt på jobbet. Jag håller mig egentligen ganska långt borta från det "tekniska", trots det företaget gör. Men vi ser heller inte att vi vill låta den avancerade tekniken (vilket det är, jäkla magi ska jag säga!) ligga i framkant, utan vi vill lyfta fram det visuella och känslan i det vi gör. 






Vi föreläser om inspiration och företagande förra året

Det är häftigt att plocka fram en känsla i en produkt som ibland har en ganska platt och tråkigt "rykte", och krossa bilden av hur det är att jobba med teknik. Man behöver alltså INTE vara en ung kille i munktröja, jeans, kepa och vattnig skärmblick som gillar att gå på lan två ggr i månaden och dricka cola. Okey, hej fördom. Men ville bara trycka på min point, okey :)  


Jag har klättrat upp för ett torn.
Just nu står jag ute på trampolinen och behöver bara hoppa. 
Och jag ska hoppa. 
Har redan börjat tagit sats. 
Vad det är får ni snart veta. 
Häng med!   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar