fredag 3 juni 2016

Fredag och någon slags spaning


Igår åkte jag hem till Linda. Planen var att peppa varandra och planera framtiden. Och dricka kaffe. Och som plus fick jag en smoothie på balkongen när jag kom dit. Kände mig bortskämd. Jag gillar att känna mig bortskämd. 

Anywho. 

Vi pratade om framtida projekt, ett med start redan nästa vecka (oooiii så kul!!)och ett annat som kräver lite mer planering och tid. Roligt och spännande. OCH med det så började vi diskutera yrken och hur besatt samhället är (har varit) av yrkestitlar. Vi kom fram till att det är mer eller mindre en generationsfråga, och gamla normer möter nu tydligare och tydligare nya förhållningssätt som vi kommer att behöva ta till oss.

Gammalt möter nytt. Här står Martins pappas snickarbänk hemma hos Linda.

När jag var på Göran Adléns trendrapport för någon vecka sedan, så tog han upp en väldigt intressant sak. Något jag själv har funderat på, speciellt under det här sista året på folkhögskolan. Nämligen synen på yrken och vart vi är påväg åt för håll. Han pratade om open end job, vilket är ett jobb som varken har en titel eller arbetsbeskrivning. Nästa generation, alltså 90-talisterna (även 80-talisteran har börjat så smått) kommer ta detta till en ny nivå. Så himla spännande alltihop! 

Här blev jag bortskämd med smoothie. 

Man kommer att snacka mer om naturliga talanger i stället för arbetsmyror. Och chefer kommer att jobba med dem de gillar att jobba med och skapa ett jobb efter person, istället för att gå på CV tex. Något jag tycker är extra fräscht med detta är att vi kanske kommer sluta placera människor i fack utifrån deras yrken. Personlighetstyper kommer inte vara lika fasta som de är nu. I min värld så känns det som att det är omöjligt att vara en och samma personlighetstyp H E L A livet? Hur gör man då? Speciellt med tanke på att våra hjärnor ständigt förändras. Något annat som också låter som en förbättring är att snacket om vad vi kan göra kommer att övergå i att vi istället visar vad vi kan.  

 

Jag tror inte heller det kommer att höra till vanligheterna att människor jobbar med samma sak hela livet, vilket är vanligt i vår föräldrageneration t.ex ( 40-50-talister). 

Läs här vad Alexander Bard har att säga om företag och framtiden. Jag känner att jag är helt med honom. 

50 och 60-åriga mäns maktpositioner är över, och in kommer 30-åringarna, framförallt kvinnor som dominerar på kommunikationsfronten. Och kommunikation mina vänner, kommer att vara sååå viktigt framöver. I den sektorn är det faktiskt kvinnorna som har makten och kan sin sak. Ett exempel är Nicole Falciani som startade sin blogg vid 9-års ålder (!), eget företag några år senare och nu som 18-åring har skapat sig sitt eget arbete. Eller instagramfenomenet Yoga Girl med sina 1,9 miljoner följare, MILJONER! 


Kan det vara så att för FÖRSTA gången i historien så är det kvinnornas tur? 

Blir så exalterad nu så det kommer att komma ett eget inlägg senare om ENBART kvinnor som tar över mer och mer. Känner ju så många som jag vill berätta om och lyfta fram, så håll till godo. 



Annars då?
Jo. Vi badar, njuter och tar ett glas rosé. Fredagskvällen lägger sin stillhet över oss och maten väntar. För att inte tala om godiset som sen ska intas. 

Vägen hem från sjön.


Ha nu en fin fortsättning på fredagen!
Puss





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar