söndag 14 augusti 2016

Att sakna

Bild: Min fina vän Madeleine


Ibland kommer det över en. 
Lite då och då sticker det till i tankarna, eller i hjärtat. 
Saker en minns och saknar.
Det kan vara en doft. En känsla. En låt. En bild.
Människor en saknar. Som en önskar att en träffade oftare.

Som bilden ovan. Det är en bild från The Winery Hotel i Solna. Och jag tänker, dit ska jag och Martin åka. Själva. Bilden triggade igång minnet av vårt fantastiska dygn för några veckor sedan. 
Jag och han. 
Nykära, dessa tolv år till trots. Mmm...kan en sakna en plats en aldrig varit på? Jag tror det. Dit, älskling. Ska vi. 


Eller som när en hör låtar som denna, och ba...
...mmm...R E S A ! 
Ta familjen och åka ut på äventyr. 
Visa barnen. Låta dem hänföras och växa i varenda ögonblick. 
Uppleva saker tillsammans, det är något av det finaste. 


Varje gång jag tittar på telefonen. 
Mmm...nybakade croissanter. 
Får mig att sakna tiden vi bodde i stan. 
Söndagmornarna. Med sömn fortfarande stickandes i ögonen, gled en ner och handlade nybakade, doftande croissanter. 
Små vardagliga saker. Sätter sina spår i minnet. 


Och hon då. Den människan vill en ha nära. 
Att liksom uppleva olika situationer som en vet att hon skulle skratta så mycket åt. Ibland vill jag kunna springa snabbt över, och berätta om saker en upplevt som en vet att hon skulle skratta åt. Som vi sen kan skratta åt tillsammans över en kaka. Eller en kopp kaffe. 
Eller en flaska vin. Eller två.
Så där. Ni vet. 



Sommarjobbaren och kämpen! Saknar henne också. Surfandes runt på olika inredningssidor och tänker: 

Skulle Linda ha gjort så? 

Eller när jag funderar på resor och lusten att skapa något tillsammans väcks. Inspirationen är dessa två och jag känner; varför inte du och jag? 
Återigen detta med resa. 
Den här gången till Island. Hon och jag. 





Det känns fysiskt i kroppen. Lusten. 
Doften av scenen, röken. Musiken. 
Dansen. Snart SNART drar den igång igen. 
Den är så saknad! 





Teaterapan i mig skriker.
Fler uppdrag!
Saknar att få kliva in i en roll. 
Byta kropp om du så vill. 
Ger mig rus. Saknar ruset. 

Jag har tur också, såklart. Som har bl.a denna och denna, som inte behöver saknas. Nära, nära. 




Vad saknar du? 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar