tisdag 15 november 2016

The List - TV-serier och film


Man skulle kunna uttrycka det så här: serier och film är milt uttryckt min och Martins grej. Och har egentligen varit det enda sen vi träffades. Om jag inte minns fel så var de första serierna vi såg tillsammans Greys Anatomy, Dharma & Greg och Twin Peaks. Har även minnen av att vi såg Prison Break ihop. Där i mellan så har vi långa filmperioder också, och vi har ungefär samma smak så det blir aldrig bråk om filmval. Älskar att bunkra upp vid soffan med snacks, vin, cava, bubbelvatten eller  vad den nu kan vara, och bara götta ner sig i en serie eller film. 

På det ämnet kommer nu här en lista om just det - serier och film. 

Din favoritserie - Oj oj oj...rakt på de svåra frågorna bara. Det finns så må-åå-nga! Men, serier som alltid kommer finnas med mig och som jag kan se om flera gånger är My so called life (love!!), Sex and the city och Twin Peaks. På senare år så hamnar också Greys Anatomy, The Fall (!!!) och Dexter här. 


Favoritfilm - På rak arm och snabbt så kan jag säga nästan allt Wes Anderson har gjort, och även Baz Luhrmann. Annars - The Hours ,  The Man Who Cried,  Marie Antionette. Bara för att nämna några.



Din hatkarraktär - Instinktivt: Proffessor Dolores Umbridge.

 


Din favoritkaraktär - Basil Fawlty (Fawlty Towers), Bernard Black (Black Books), Luna Lovegood (Harry Potter), Stella Gibson (The Fall), Jasmine (Blue Jasmine). Återigen, för att nämna några. 


En karaktär som påminner om dig - Angela Chase i My So Called Life. Dels för att jag alltid är mycket uppe i mitt eget huvud, men också för att det (speciellt när jag var tonåring) fanns en strävan efter att vara någon annan coolare person än vad jag var. Så som Angela ser på Rayanne, typ. Sen var det ju alltid Rayanne jag ville vara som tonåring, men måste medge att jag var betydligt mer lik Angela. Och är kanske fortfarande. 


Favoritserie på högstadiet - My so called life (såklart) och Ally McBeal. 

Favoritserie som barn -  Sailor Moon, Narnia, Lassie och Teenage Mutant Ninja Turtles, Ducktales och egentligen allt med Disney och Marvel. 


Serier jag följer just nu - Eftersom The Fall tog slut (ledsenemojimedtår), och att vi sett klart på The get down så har vi halkat tillbaka för att se om Gilmore Girls samtidigt som vi ser nya avsnitt av The Walking Dead. 

En karaktär som du skulle vilja gifta dig med - 

Dexter i Dexter - pga SNYGG! Sen tar vi för givet att jag inte känner till hans "lilla" hobby...


Daryl i The Walking Dead - Mystisk, den där tysta typen. Och han skulle skydda mig med sitt liv. Och han är alltid sotig. Och han har armborst. 

 

Christian i Moulin Rouge - Sångrösten! Smälter...


Legolas i Sagan om Ringen - behöver jag ens kommentera?


Karaktärer som du skulle vilja vara vän med - Gänget från The Get Down.


Ser du däckare? Ja. Senast The Fall. 

Ser du skräckfilm? Ja. Men gillar surrealistiska och spöklika, som tex The Shining och The Black Women. Ej splatter, tycker inte ens det är läskigt. 


Vilket elevhem i Harry Potter hade du tillhört? Gryffindor kanske alla vill, men är de inte lite tråkiga? Stiff liksom. Jag gjorde test på kwiss.me och hamnade oväntat på detta: 

Hufflepuff! 

Grattis! Du blev placerad i elevhemmet Hufflepuff! Här gick bland annat Cedric Diggory och Hannah Abbot! Du är en väldigt flitig person med ett stort hjärta som inte ger upp i första taget! Dig går det verkligen att lita på då du själv är sån som avskyr lögner. En riktigt sann vän!

Vilket house i Game of Thrones skulle du tillhöra? Ingen aning.

Vem i Simpsons är du? Skulle gissa på Marge faktiskt.

 


Vem i The Office är du: Ha! 


Vem i Vänner är du? Sarkastiskt? Vem? Jag?   

Nästa serie du ska börja se - Historieätarna har ju börjat! Annars så väntar jag på många säsongsläpp...och sen julkalendern! 



P.s Listan inspirerad av Ida Ekw















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar