onsdag 14 juni 2017

Sommarläsning (IRL och i öronen)


Jag älskar böcker. Jag älskar också det mesta som har med böcker att göra. Exempelvis (inte nödvändigtvis i den här ordningen): 

Bibliotek.
Bokhandel.
Bokhandel på nätet.
Bokbloggar.
Bokprogram (typ Babel, ni vet).
Bokdoft (har ni bläddrat snabbt i en bok och stuckit dit nosen någon gång? Om inte, gör det).
Bokpodd (den bästa --> Bladen Brinner).
Författare.
Författarprat (kanske samma sak som Bokprogram?). 

Jag är en traditionell bokläsare. Och med det menar jag att jag inte har tagit till mig det där med e-bok än. Kanske är jag lite...feg? Eller efter? Gammal? Hur som...jag gillar inte att läsa på platta, lika illa som jag tycker om att läsa tidningen på nätet. Jag tycker det enbart känns som ett gäng löpsedlar, uppradade. 

Något som jag däremot tycker om är ljudböcker. Funkar utmärkt som komplement till traditionell IRL-läsning. Till skillnad från e-böckerna. Dåra. 

 

Just nu lyssnar jag på Outlander-serien. Ni vet de där megastora tegelstenarna, med ca tusen sidor underbart historiska skildringar, romantik, mysterium, äventyr och en skvätt overkliga inslag. Jag brukar lyssna när jag är ute i skogen med hundarna. Känns liksom lite extra bra just där. Jag är just nu på bok tre - Sjöfararna.

Böckerna är skrivna av den amerikanska författaren Diana Gabaldon. Vet ni föresten vad som inspirerade henne till att skriva Outlander-böckerna? Då hon var professor i marinbiologi så kom hon från den icke humaniora sidan av den akademiska världen. Så hon fick helt enkelt hämta inspiration från annat håll. En dag satt hon och tittade på tv-serien Doctor Who. I just det avsnittet fick hon se en karaktär som fastnade hos henne. En skotte vid namn Jamie McGrimmon, som hon sen använde som förebild till sin egen karaktär James Fraser (för övrigt sinnessjukt het #dreggelemoji). För att väga upp alla dessa män i kilt, bestämde sig Gabaldon för att skapa en kvinnliga karaktär - Claire Randall - som ej var skotte utan brittiska. Men den kvinnliga karaktären tog över historien och började berätta den utifrån sig själv, med hjälp av en massa kick-as moderna kommentarer om allt. För att förklara karaktärens moderna beteende och attityd valde Gabaldon att använda sig av tidsresor.




Jag har även börjat lyssna på Stephen Kings memoarer (eller?) Att skriva - en hantverkares memoarer och jag är fast. Kan inte säga så mycket om den ännu, förutom det. Att jag är fast. 




Böcker jag har på lut är Bodil Malmstens Det här är hjärtat. Tydligen så är den megasvår att få tag på som riktig bok numera. Den finns som e-bok men...ja ni ni vet (se ovan). Som ljudbok finns den också och det är Bodil själv som läst in den. Ser fram emot. Mycket. 



En annan sak. Andra böcker en måste läsa i sommar. Eller en annan författare som jag måste få med idag är Ulf Stark. I går natt gick han bort. Han lämnade efter sig fantastiska berättelser, dramatiseringar och fantasi. Jag kom ihåg när Dårfinkar och Dönickar gick på TV. Jag tycke den var så rå. Så häftig. Med karaktärer som sa och gjorde sådant som man nästan tyckte var lite förbjudet. Underbart! Och sen, min mormors favorit. Hon satt alltid bänkad framför TV:n på julafton när de visade Kan du vissla Johanna. Även den helt underbar. I sommar ska jag nog läsa om Dårfinkar och Dönickar, och för barnen ska jag läsa En stjärna vid namn Ajax

Tack Ulf. 
För alla ord. 


Bild: headread.ee


Att samköra ljudböcker med vanlig läsning är perfekt. En hinner med så mycket mer. Jag lyssnar som sagt när jag är ute och går, eller när jag åker bil. Eller när jag har lite huvudvärk och inte vill anstränga ögonen när jag ska sova. 

Vad ska ni läsa i sommar? Tips? Eller lyssna på för den delen.

Sen får man ju inte glömma detta.

Mm. Sommar. 
Mm. Sommarläsning.
Mm. Sommarlyssning.   









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar