måndag 27 november 2017

Måndagslista med en liten nyans av julkänsla (för mig)

Morgonpromenaden. 

Äntligen lite snö. Det är så skönt när den ger lite extra ljus när det är så här förbenat mörkt. Hoppas den får ligga kvar ett litet tag. Inga minusgrader ute dock så vi får väl se. 

Till helgen är det första advent. Herreguuu...swosh sa det tydligen. Även om alla säger att den är så sen i år, advent alltså så kan jag inte hjälpa att känna - var det inte augusti nyss? I helgen satte vi upp den stora bygranen nere vid vägen. Åt pepparkakor och försökte få ljusslingan på plats. Mysigt när många i grannskapet hjälps åt. Nu står granen på plats och väntar på att någon ska stoppa i sladden till helgen. 

Nog med småprat. Nu kör vi listan.

INREDNING - Många börjar fundera på adventsdekorationer nu. Några har redan börjat, och några går all in med gran och hela baletten innan det ens har hunnit att bli december. Och vissa struntar helt i både advent och julstök. Så är det. Vi är alla olika och ingen har rätt att ta ifrån någon annan känslan av vad det innebär för den personen med jul. 

Här hemma har vi tjuvat med glögg och pepparkakor. Några stjärnor och så kommer att komma upp i helgen och första ljuset kommer att tändas. Men inget mer. Vi vill dra ut på det hela. Låta den där magiska känslan ligga och pysa. Jag älskar att dekorera med vintagefynd eller mormor och morfars gamla pynt. Och eftersom vi bor i deras hus så känns det extra fint för huset på något sätt. Morfar gjorde även mycket själv i mässing, tex vår adventsstake och jag tycker det är så vackert! 

Här kommer några inpirationstips inför helgen: 

    

Flera stjärnor i samma fönster. 
Och vilka fönster alltså...dreglar lite faktiskt.

 
Bild: Annacate.

Vacker och speciell stjärna från Grandpa.
Snöblomma heter den. Fint namn va! 


Stjärna i rotting - ja! 
Från Granit


Svenskt Tenn. Jisses! 
Kolla in deras sida med juldekorationer. 
Den här vackra handgjorda blomman i mässing tex.
Så vacker. 


MUSIK - Så här års får jag alltid lust att spela äldre 30- 40- 50-tals låtar. Det sätter stämningen för säsongen, i alla fall för mig. Stökiga Frank Sinatra. Billie Holiday med sin tuffa stämma. Fred Astaire. Och Nina Simones djupa röst. En låt som ger mig julkänsla trots att det inte är någon jullåt är Both sides now med Joni Mitchell. Jag misstänker att julkänslan beror på att den medverkar i filmen Love Actually...Den är både vacker och hjärtskärande och spelas då och då här hemma när stämningen är rätt. Ljuvlig i öronen hur som helst. 

  


KULTUR - Fick tips om en dokumentär som just nu går på Netflix. Jag blev väldigt sugen på att se den. Den heter The center will not hold och handlar om litteraturikonen Joan Didion

  
Bild: Vanity Fair. 


MODE - Funderar på om barnen vill klä sig i likadana kläder? För i så fall...



Från Zara


Mat - Inte för att jag har någon plan (I WISH!) på att åka till New York den närmaste tiden, men någon annan kanske har? Här ger Vogue tips om bra cocktailsställen i staden som aldrig sover. Kolla fint! 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar