måndag 4 december 2017

The sun watches what I do, but the moon know´s all my secrets.

Bild: manen.nu

Bilden ovan visar vilken fas månen är i just nu, och som ni ser så är det fullmåne. Förmodligen inget som undgått alla som bor på landet då den lyste upp hela universum i natt kändes det som. Mystiska, blåa strålkastare blir extra effektfullt i ett snötäckt landskap. 

Jag brukar sova fruktansvärt dåligt när det är fullmåne. Så även den här helgen. Natten till lördagen blev det ca 3 timmars sömn. I natt somnade jag inte förrän vid 01 och vaknade titt som tätt. Inte det optimala när en har en skvätt feber och förkylningsblåsor i munnen. Men det går tydligen inte att styra över. 

Det finns forskning på hur sömn kan påverkas av fullmånen. Även om den kom fram till att den gjorde det, påverkade vissa personer alltså, så kunden man dock inte fastställa varför. Det som talar för att fullmånen påverkar sömn är dess dragningskraft till de stora haven. När månen står rakt ovanför dem, kan den lyfta haven med ca en decimeter. På samma sätt tror vissa forskare att månen kan påverka vattnet vi har i våra kroppar. 


Jag kan varken säga bu eller bä om forskningen. Det enda jag vet är att jag ibland kan vara så förvånad över hur dåligt jag sovit vissa nätter för att sen upptäcka att det var fullmåne just det dygnet. Och det är nästan utan undantag samma sak varje månad. 

Månen förknippas också med magi och starka krafter. Den har spelat en roll i många sägner, myter och olika folktro. Kanske beror det på att det är lätt att se månens kretslopp. Att den växer, blir hel för att sen tyna bort mer och mer och slutligen födas på nytt. Många trodde att månen därför påverkade livets olika kretslopp, som växtkraften och livet och döden. Vilket det ligger lite sanning i kan jag tycka då månen påverkar vattenytor osv. 

Perioden från fullmåne till nymåne är den mörka halvan av månaden. Den halvan används för att frigöra saker som man vill släppa taget om och utföra inre arbete som kräver att man ser inuti sig själv. Enligt vissa. Enligt samma övertygelse så betyder fullmåne att det är då månen besitter som mest kraft. Den här perioden är en lämplig tid för uppgörelse med sig själv, och att ha extra koll på sina drömmar sägs det. 

Spännande saker. Fullmånens kraft påverkar helt klart mig. Med eller utan forskning. 


Hur påverkas ni? 


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar